W celu zapewnienia jak najlepszych usług online, ta strona korzysta z plików cookies.
Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej, wyrażasz zgodę na używanie naszych plików cookies.
Rozumiem
Akwarela (z języka francuskiego "aquarelle" cyli "wodnisty", z łaciny "aqua" czyli "woda") to wymagająca technika malarska oraz nazwa wykonanych nią obrazów. W dużym uproszczeniu technika polega na nanoszeniu zawiesiny wody z pigmentami na chłonną powierzchnią jaką jest przeważnie bawełniany lub celulozowy papier. Faktura papieru pozostaje widoczna, a barwy osadzające się na powierzchni papieru lub wnikają w papier zyskują na świetlistości i intensywności zależnie od uzyskanego efektu i zastosowanego zestawienia.
Farby akwarelowe to połączenie pigmentów i wodorozcielczalnego, spajającego medium (najczęściej to guma arabska). Dzięki odpowiednim proporcjom farba posiada odpowiednią konsystencję. Dodatkowo farby mogą zawierać rózne domieszki poprawiające, zmieniające ich właściwości fizyczne (np. ułatwiające rozlewanie farby lub wpływające na zlepianie się pojedyńczych cząsteczek pigmentu (granulujące)). Farby występują w róznych formach - kostki i półkostki (farby akwarelowe w postaci małych pojemniczków, rynienek), tubki, tuby, pastylki, zestawy. Nanoszenie farby na papier odbywa się najczęściej za pomocą pędzla, a sama farba przywiera do papieru na zasadzie wsiąkania lub osadzania się wodnej zawiesiny w/na papier. Efekt końcowy jest widoczny gdy woda odpauje, a nanoszenie kolejnych warstw może wpływać na naniesione juz wcześniejsze pigmenty. Stosuje się różne podejścia i wykorzystuje się właściwości papierów akwarelowych (ich chłonności, faktury, kątu nachylenia, możliwości wymywania, stopnia wilgotności, itp) w celu uzyskiwania różnych efektów tj. łagodne przejścia tonalne, ostre krawędzie, świetlistość barw, chropowatość faktury, itp.
Akwarela to moim zdaniem jedna z najtrudniejszych technik malarskich. Możliwości wprowadzania poprawek są niewielkie - można powiedzieć, że prawie niemożliwe i ograniczają sie jedynie do kosmetycznych retuszy. Obraz wygląda najlepiej jeśli ilość nałożonych warstw i zmieszanych kolorów jest ograniczona do minimum. Dodatkowo nie powinno się stosować białej farby - biel powinno uzyskać się z bieli kartki. Dzięki temu światło zyskuje na świeżości i jakości. Ponadto warto zainwestować w papier najwyższej jakości, specjalistyczne farby czy pędzle. Nie oznacza to jednak, że trzeba się ograniczać. Zapraszam do oglądania, zadawania pytań no i oczywiście do zakupu. Dobrze oprawiona akwarela potrafi odmienić wnętrze, w którym jest wyeksponowana.
Artyści to wrażliwe dusze, a ich dzieła są jak wychodowane, egzotyczne kwiaty - lgną do światła, tzn. do publiki. Jak można wspierać twórców? Na wiele sposobów - poniżej kilka pomysłów: